Klimatyzator samochodowy traci 75% swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji samochodowej jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr - osuszacz, ale jego możliwości wyczerpują się definitywnie po ok dwóch latach pracy.
Układ klimatyzacji samochodowej nie poddawany czyszczeniu i okresowym przeglądom może stać się siedliskiem groźnej flory bakteryjnej, która wywołuje różnego rodzaju grzybice i alergie!!!
Regularne serwisowanie klimatyzacji zapobiega awariom i kosztownym naprawom. Koszt corocznego serwisu klimatyzacji jest niewielki w porównaniu do kosztu naprawy uszkodzonego układu klimatyzacji.
Obecność bakterii, zarodników grzybów i drobnoustrojów w klimatyzacji wpływa niekorzystnie na zdrowie i samopoczucie kierowcy oraz pasażerów. Nieprzyjemny zapach jest decydującym sygnałem do przeprowadzenia serwisu klimatyzacji.